Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Cystine Carreon en Lieneke Le Roux: ‘Powervrouw gaat verder dan ze durft’

In ‘Powervrouwen 1’ gingen zes actrices in een eigentijdse revue de strijd aan met ‘vrouwendingen’. De voorstelling sloeg aan bij een breed publiek, bij vrouwen én mannen. Nu is er een vervolg: ‘Powervrouwen 2’. ,,Een powervrouw gaat verder dan ze durft.”

In ‘Powervrouwen 2’ kaarten zes actrices in komische sketches en herkenbare liedjes opnieuw van alles aan waarmee de vrouw van nu worstelt. En dat alles gebracht met een dosis zelfspot. Rode draad is het fysiek verval, verklapt Cystine Carreon. Zij en Lieneke Le Roux zijn de vertrouwde gezichten in de cast, evenals Mylène d’Anjou. Nieuw zijn Pamela Teves, Ziarah Janssen en Dieuwke Tönissen. De actrices spelen, dansen, zingen en bespelen soms zelf instrumenten. Zo kan Cystine Carreon laten horen dat ze een excellente violiste is en kan Mylène d’Anjou bewijzen dat ze beschikt over een geweldige Broadway-strot.

‘DE RODE LIJN IS HET VERVAL VAN HET LICHAAM,

EN JA, WIE KRIJGT DAAR NU NIET MEE TE MAKEN?’

Wat is het verschil met ‘Powervrouwen 1’? ,,Het concept is hetzelfde gebleven, maar we hebben geleerd. Er zit nu meer structuur in. De humor en de scènes zijn beter,” zegt Lieneke Le Roux, bekend van series als ‘All Stars’, ‘Ik ook van jou’, van theatervoorstellingen ‘Zadelpijn’, ‘Pippi Langkous’, ‘Calendar girls’ en ‘De ontdekking van de hemel’, en de films ‘Broos’ en ‘Brozer’.

,,Het gaat nu allemaal organischer omdat we weten wat werkt en wat niet,” zegt Cystine Carreon, bekend van musicals ‘Miss Saigon’ en ‘Grease’ en de tv-serie ‘Gooische vrouwen’. ,,Deze voorstelling is wat brutaler, heeft meer power, is rauwer. De vorige voorstelling was iets netter, beschaafder. De rode lijn is het verval van het lichaam, en ja, wie krijgt daar nu niet mee te maken?’

‘O JEE, DAAR HEB JE HÁÁR WEER MET HAAR VIOOL’

Verschillende fases in een vrouwenleven komen langs, moederschap, de moeder-dochterrelatie, ouderdom. Lieneke Le Roux: ,,Leeftijd wordt niet ontkend. In de vorige ‘Powervrouwen’ speelde die geen rol, nu is die aangedikt en erg geestig gemaakt. Met alles wordt een beetje de draak gestoken. En het is herkenbaar, ook voor mannen, ik denk dat die het ook heel leuk gaan vinden.”

In de vorige voorstelling werden mannen bijna genegeerd. Cystine Carreon: ,,We hielden ons vooral met onszelf bezig, alsof de man daarin een heel kleine rol speelde. Bij deze voorstelling worden mannen meer betrokken, niet afgezeken, maar bezien vanuit het perspectief van een vrouw. Wat zouden wij bijvoorbeeld doen als wij voor een dag een man konden zijn?”

Cystine Carreon speelt opnieuw viool, maar ook dat wordt op de hak genomen. ,,Ik heb heel veel musicals gedaan, eigenlijk meteen vanaf mijn conservatoriumtijd, toen ik viool studeerde. Sindsdien was de viool in zijn kist blijven liggen omdat ik me bleef concentreren op musical. De laatste jaren heb ik in muziektheater vaker mijn viool gepakt en gebruikt in de voorstelling. Als dat een beetje bekender wordt, kom je op een punt dat mensen gaan denken: o jee, daar heb je háár weer met haar viool!”

‘IK BEN ONDER DE INDRUK VAN VROUWEN

DIE HUN EIGEN KEUZES MAKEN,

DIE ZICH NIET ZWAK LATEN MAKEN

DOOR OORDELEN VAN BUITENAF.’

Maar wie of wat is volgens de actrices nu een powervrouw? ,,Het platte beeld van powervrouwen is dat van succesvolle vrouwen, die in hun carrière heel geslaagd zijn,” zegt Cystine Carreon. ,,Powervrouwen gaan net iets verder dan ze durven,” vult Lieneke Le Roux aan. ,,Het hoeft bij mij niet per se om de aandacht en het geld te gaan,” zegt Cystine Carreon. ,,Ik denk eerder aan vrouwen die alle eindjes aan elkaar moeten knopen. Mijn zus bijvoorbeeld. Zij is een alleenstaande moeder. Ik vind haar echt een powervrouw. Zij kan heel bescheiden blijven, maar ondertussen helpt ze iedereen terwijl ze het zelf financieel soms lastig heeft.”

Lieneke Le Roux: ,,Ik ben altijd zwaar onder de indruk van vrouwen die hun eigen keuzes maken, die zich niet zwak laten maken door oordelen van buitenaf.” Volgens haar zijn vrouwen ‘erg geneigd om te geven en beschikbaar te zijn’. ,,Dat is een mooie eigenschap,” zegt ze, ,,behalve als je daar zelf aan onderdoor gaat. Ik bewonder hun veerkracht het meest. Dat vrouwen in staat zijn om te delen, voor zichzelf op te komen, hun eigen weg te blijven gaan. Ze zijn dan ook nog eens attent. Dat vind ik knap van vrouwen. Dat ontberen mannen wel een beetje, vind ik. Die hebben daar heel veel moeite mee, die doen hun ding, maar als er dan nog iets bij komt, wordt het meteen lastig voor ze.”

Cystine Carreon: ,,Wat ik in mannen bewonder is dat ze rechtlijnig kunnen zijn, waardoor ze bepaalde dingen gedaan krijgen. Vrouwen denken aan veel dingen tegelijk, tenminste dat heb ik zelf. Ze hebben wel een doel maar ze nemen daarbij zoveel bagage mee dat het enorm mis kan gaan. Dat is een strijd waar je constant mee bezig bent.”

‘ADELHEID ROOSEN VIND IK EEN POWERWIJF,

NELIE SMIT KROES VIND IK EEN POWERVROUW’

Lieneke Le Roux: ,,Adelheid Roosen vind ik een powerwijf. Nelie Smit Kroes vind ik een powervrouw. Zoals die haar eigen plan trekken. Ik vind het knap om zoveel te bereiken. Ik vind het ook knap om je als succesvolle vrouw geen schuldgevoel te laten aanpraten bij hoe je het dan bijvoorbeeld met je jonge kind regelt. Waarom krijgt een man dat nooit aangepraat? Een vrouw is gauw een ontaarde moeder. Van een vader wordt dan gezegd: hij was er niet veel. Dat is dan voldoende. Punt.” Cystine Carreon: ,,Of er wordt gezegd. Hij was aan het werk om zijn gezin te onderhouden. Als een vrouw dat doet, geeft dat een heel ander beeld.”

Maar ze zijn zelf toch ook succesvol? Zelf combineren ze toch ook een gezin – beiden zijn moeder van twee kinderen – met werk waarin ze succes hebben? Lieneke Le Roux: ,,Ja, gek hè? Je projecteert het eerder op een ander. Misschien dat een heleboel mensen mij als een succesvolle vrouw zien. Voor iedereen zit die power op een andere plek. Denk ik. Ik vind mijn Turkse buurvrouw, die iets geweldigs in de buurt doet, waanzinnig powerful. Als je iets doet wat bijdraagt aan de samenleving ben je voor mij een powervrouw. Ik weet niet of ik echt bijdraag. Nou ja, oké, mensen laten genieten of gelukkig maken in de schouwburg is natuurlijk ook een bijdrage…”

Cystine Carreon: ,,Ik zou dat label succesvol nooit op mezelf plakken. Mijn strijd, in positieve zin, is een balans proberen te vinden tussen werk en gezinsleven/moederschap. Dat kan je sterk maken. Ik kan beslissingen nemen ten gunste van mijn gezin omdat ik dat wil. Ik laat me niet leiden door mooie carrièrekeuzes. Als ik de kans krijg om een mooie rol te spelen, durf ik daar nee tegen te zeggen als ik vind dat dit teveel ten koste zou gaan van mijn gezin. Ik heb altijd in mijn achterhoofd dat ik een bepaalde rol een paar maanden of een bepaalde tijd speel. Daarna is het weer tijd voor mijn gezin.”

Lieneke Le Roux: ,,Mijn man (de acteur Mike Ho Sam Sooi) is anderhalf jaar in Duitsland gaan spelen. En dan één dag in de week op en neer. Ik zou dat niet kunnen. Het komt trouwens ook niet op mijn pad. Het komt op je pad als je het aankan en als je het niet aankan, komt het niet op je pad. Dan is het niet voor jou. Dan moet je openstaan voor iets anders.”

‘HET IS HEEL GEMAKKELIJK OM TE ZEGGEN

DAT JE HET ZELF HEEL ANDERS ZOU DOEN.’

Cystine Carreon: ,,Ik heb een paar keer in Duitsland voor musicals auditie kunnen doen. Kúnnen doen. Dat wil niet zeggen dat ik de rollen gekregen zou hebben, maar ik zou het niet hebben gedaan. Dan vind ik thuis belangrijker. Je kunt dan wel heel goed verdienen, in anderhalf jaar, maar dat is niet mijn drijfveer. Ik weet misschien te goed dat ik daar niet gelukkig van word. Daarbij moet ik zeggen dat mijn man een goede baan heeft. Als hij geen goede baan had, zou ik andere keuzes hebben gemaakt. Dus hoe powerful is dat? Waarmee ik maar wil zeggen dat je heel moeilijk andere vrouwen kan beoordelen. Een vrouw die haar kinderen nooit ziet, is misschien de kostwinner. Moet ze keihard werken. Ik heb vriendinnen die dat moeten doen. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat je het zelf heel anders zou doen.”

De leeftijdsverschillen tussen de actrices in ‘Powervrouwen 2’ zijn groot. ,,We zijn nu met speelsters van tussen de twintig en vijfenzestig. Er doen hele jonge meiden mee.” Pamela Teves (65) is de oudste. Lieneke Le Roux wordt tijdens de tournee zestig. ,,Niks aan te doen,” zegt ze laconiek, al zou je haar die leeftijd niet geven. Zelf heeft ze daar wel een verklaring voor. ,,Het voordeel is dat ik in mijn vak met alle leeftijden werk. Je blijft zo op alle niveaus op de hoogte, zoals laatst bij ‘De ontdekking van de hemel’ met de jongen die Quinten speelt, met wie ik een heel goed contact had. Bij sommige mensen maakt het niet uit hoe oud ze zijn en dat heeft altijd te maken met de inhoud van het gesprek. Oppervlakkigheid, daar kan ik niet meer tegen.”

‘GEKLETS EN GEZWETS KOSTEN ZOVEEL ENERGIE.

ALS JE HARD WERKT, MOET JE AF EN TOE ALLEEN ZIJN.’

Cystine Carreon: ,,Ik speelde enkele jaren geleden voor de tweede keer in ‘Fame’, de musical. Ik had het acht jaar daarvoor ook gedaan. Ik speelde nog steeds een tiener, ik was wel tien jaar ouder dan de meeste van mijn collega’s. Die gaven voortdurend hoog op van audities voor die en die rollen. Het is geklets van begin twintigers waar je dan de hele tijd tussen zit. Dat is heel zwaar. Ik respecteer het dat zij in die fase van hun leven zitten, maar als je dat zelf allemaal al gehad hebt, heb je daar geen zin meer in.”

Lieneke Le Roux merkt dat ze, naarmate ze ouder wordt en nog altijd druk met spelen is, niet zoveel trek meer heeft in socializen. ,,Dat is een van de zwaarste aspecten van ons werk. Geklets en gezwets kosten zoveel energie. Als je hard werkt, moet je af en toe alleen zijn. Dat heeft ook met de inhoud te maken. Als het ergens over gaat, ben ik honderd procent aanwezig. Als het nergens over gaat, dan haak ik af.”

 

Voorstelling ‘Powervrouwen 2’. Regie: Bruun Kuijt. Teksten: Bodil de la Parra, Margôt Ros, Ko van den Bosch, Mylène d’Anjou. Spel: Lieneke Le Roux, Cystine Carreon, Pamela Teves, Mylène d’Anjou, Ziarah Janssen, Dieuwke Tönissen. Muzikale begeleiding: Wim Veenhof. Tournee: februari tot en met 30 mei. Première 4 maart, Nieuwegein. www.bostheaterproducties.nl

Februari 2015

Een verkorte versie verscheen in kranten, aangesloten bij DPd (De Persdienst), een uitgebreid netwerk regionale en provinciale kranten in Nederland.

Geklets en gezwets kosten zoveel energie. Als je hard werkt, moet je af en toe alleen zijn.

UA-37394075-1