Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

De sterke vrouw achter een succesvolle man

Hoogleraar film- en mediastudies Patricia Pisters schreef het handboek ‘Lessen van Hitchcock’ en zegt daarover in een interview met NRC Handelsblad: ,,Hitchcock graaft diep in de drijfveren van de mens, zowel van de personages als van de toeschouwer, gekruid met zijn eigen obsessies: van de blonde vrouw tot de dominante moeder. Het hele spel met de suggestieve kracht van beelden, dat is echt bij Hitchcock begonnen.”

Ik geloof het graag en krijg beelden van ‘Hitchcock’ op mijn netvlies geprojecteerd, de film die ik gisteravond zag. Geen cinematografisch hoogtepunt, zoals de meester van suspense die zelf wel voortdurend maakte, als ‘Vertigo”, ‘North by northwest’, ‘Psycho’. Over het maken van die laatste gaat deze film, én over de rol van de vrouw van de filmmaker achter de schermen, een rol die niet uitgevlakt mag worden.

Mevrouw Pisters doet overigens nóg een aardige uitspraak: ,,Recent is er neurologisch onderzoek gedaan waarbij mensen die naar een film van Hitchcock kijken zijn vergeleken met mensen die naar een YouTube-achtig, doorsnee filmpje kijken. Dan blijkt dat ongeveer 60 procent van dezelfde hersengebieden bij de kijkers naar een Hitchcockfilm actief is, en dat er veel minder activiteit valt waar te nemen bij het kijken naar het andere filmpje.”

Grappig is steevast de eigen performance van de meester, die altijd zelf even in zijn films opdook. Een cameo, heet dat geloof ik. ,,Dat zijn elementen die heel goed aansluiten bij de mediamaatschappij waarin we nu leven, die bol staat van de beelden die weer naar andere beelden verwijzen.”

Het zijn aardige observaties die ik lees na het zien van ‘Hitchcock’ (regie Sacha Gervasi), met Anthony Hopkins als een tamelijk geloofwaardige maar niet bijzondere Hitch. In de film is te zien hoe de cineast ondanks alle voorgaande successen en zijn internationale reputatie slechts met pijn en moeite ‘Psycho’ kan maken. De film kan hij slechts financieren door zelf flink te investeren, door zelfs zijn eigen huis (en zwembad) op het spel te zetten.

Hoogtepunt van de betrekkelijk goedkoop gemaakte horrorfilm is uiteraard de beroemde douchescène, óók het hoogtepunt in deze film als Hitch buiten de zaal waar zijn film voor het eerst vertoond wordt, we hebben het over 1960, de reacties van het publiek dirigeert, en tevreden én opgelucht knikt als dat reageert zoals gewenst: met afgrijzen en gekrijs.

De film ‘Hitchcock’ moet het echter niet hebben van de manier waarop de meester zijn film maakte, maar van de niet te overschatten rol die zijn vrouw en rechterhand Alma Reville (gespeeld door Helen Mirren) achter de schermen speelde, met wie hij van 1926 tot aan zijn dood in 1980 getrouwd was. Haar vermeende overspel zet in de film het huwelijk op scherp en haar assistentie in de montagekamer zorgt er mede voor dat ‘Psycho’ zo succesvol kon worden. Het dikt het cliché aan dat achter elke succesvolle man een sterke vrouw staat.

Het zet wel enige spanning onder deze matige maar onderhoudende film. Mooi is de bijna slotscène waarin Hitch zijn vrouw zijn liefde verklaart (‘Waarom pas na dertig jaar?’ vraagt Alma met enig sarcasme. ‘Dat is mijn kracht, schat, de spanning opvoeren, daarom heet ik de master of suspense.)

19 maart, 2013

UA-37394075-1