Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Hanna Verboom: ‘Verhalen vertellen, dát wil ik’

Na de film is er nu de toneelversie naar de bestseller ‘De eetclub’ van Saskia Noort. Over chique mensen en de schone schijn die gaandeweg onttakeld wordt. Een van de spelers is Hanna Verboom, die zich ontwikkelt tot een veelzijdig actrice. ,,Ik vind het soms doodeng op het podium, maar juist daarom doe ik het.”

 

Bij het krieken van de dag stond Hanna Verboom (1983) voor de camera bij de nieuwe opnames voor de tv-serie ‘Feuten’. Een paar uur later is ze in het Amsterdamse Polanentheater met haar collega’s alweer aan het repeteren voor ‘De eetclub’. ,,Ik houd ervan om druk bezig te zijn. Dan ben ik op mijn best,” zegt de actrice tussen de bedrijven door. Het neemt niet weg dat ze zich erop verheugt om zich volledig te kunnen concentreren op de lange theatertournee. ,,Voor mij is het uitzonderlijk om één ding zo lang te doen. Dat is wel goed, denk ik, voor mijn groei. Dat je af en toe stilstaat.”

‘De eetclub’ is haar echte vuurdoop in het theater. ,,Toen ik studeerde speelde ik stukken in het Crea Theater in Amsterdam. Er ging een wereld voor me open. Verhalen vertellen. Het was voor mij meteen duidelijk: dát wil ik.” Ze werd ‘verliefd op acteren’ en kreeg al gauw een rol in de film ‘Snowfever’. ,,Het was mijn eerste auditie. In het theater heb ik verder wat kleine dingen gedaan, zoals een slapstickvoorstelling op De Parade.”

In ‘De eetclub’, waarmee Saskia Noort ’s lands best verkopende thrillerauteur werd, verhuist de lichtelijk naïeve Karin met man en kind van de stad naar een bosrijk villadorp. Ze komt terecht in een schijnwereld van mooie huizen, mooie interieurs, mooie mensen, mooie kleren, terwijl de plot zich ontvouwt rondom een moord in een eetclub. Volgens Verboom is het ,,een subwereld in een arena van rijkdom en macht. Het is Bergen, het voelt als het Gooi. De hoofdpersoon Karin komt daar tussen mensen terecht die binnen hun eigen wereldje een nieuw soort vrijheid hebben gecreëerd, waarin hun regels gelden zonder die te kunnen relativeren. De schone schijn brokkelt laagje voor laagje af.”

Is die wereld herkenbaar voor haar? ,,Mensen vinden het eng om te laten zien wie ze zijn, vooral om hun kwetsbare en negatieve kanten te tonen. Dat zie je overal en in het acteerwereldje wordt dat nog eens extra uitvergroot omdat er een camera opstaat.” Over haar eigen rol wil de even bevlogen als pragmatische actrice liever niets kwijt. ,,Ons, de acteurs, is gevraagd dat niet te doen omdat velen de film kennen. We willen het spannend houden door dat geheim te houden. Het is een whodunit.”

Hanna Verboom werd bekend door haar hoofdrol in ‘De co-assistent’. Dat was een populaire, met toewijding gemaakte Net 5-serie, die zowel een soap en satire als klucht en medisch drama was over liefde en lijden in de broeierige atmosfeer van een ziekenhuis. Ze speelt in de nostalgische familiefilm ‘Bennie Stout’ van Johan Nijenhuis en in ‘Me & Mr Jones’ van Paul Ruven, een kruising tussen thriller en liefdesdrama over een undercoverjournalist die na de verdwijning van Natalee Holloway naar haar op zoek gaat.

In het voorjaar van 2011 was ze op tv de verslaggever in ‘The passion’, een eigentijdse paasmusical over Jezus’ laatste uren. ,,Het was intrigerend om dat verhaal voor een groot publiek toegankelijk te maken. Ik vind het doodeng om bepaalde dingen te doen, maar juist dáárom doe ik het. Ik ben nieuwsgierig. Ik wil grenzen verleggen. Dat heeft ook een keerzijde, want als je heel goed wilt worden, kun je je beter op één ding focussen.”

Ze is te zien in de BNN-serie ‘Feuten’, de dramaserie over een studentencorps die in de doelgroep een hechte groep fans heeft. Zelf studeerde Hanna Verboom economie en filosofie (beide niet afgemaakt). ,,Eigenlijk zouden meer mensen dat moeten doen, economie met filosofie combineren,” vindt ze, met in het achterhoofd de wereldwijde crisis en het internationale Occupyprotest. ,,Als er meer ethiek bij te pas was gekomen, zou het misschien anders zijn gelopen.” En de Occupy’ers? ,,Het is goed dat er een tegengeluid is. Ik ben ervan overtuigd dat er fundamenteel iets fout zit in het huidige systeem.”

Door de focus op winst, cijfers en prestaties wordt de menselijke maat teveel uit het oog verloren? ,,Ik vind het een fascinerende tijd omdat er op alle fronten – economie, de kunsten, ontwikkelingswerk, politiek – enorme verschuivingen gaande zijn. Het is ook een rare tijd. Het is net als bij een aardbeving, hoe vreselijk die ook kan zijn, dat er beweging komt en daardoor ruimte voor iets anders, iets nieuws.”

Vindt ze de cultuurkaalslag niet verontrustend? ,,Ze zeggen dat de helft van de mensen die nu in de filmwereld zitten daar over een paar jaar niet meer kan werken. Dat is heftig. Daar maak ik me wel zorgen om. Het subsidiesysteem heeft net als ontwikkelingshulp zijn goede kanten, maar het wordt niet altijd op de juiste manier geëvalueerd. Daardoor ontstaat een zekere afhankelijkheid en dat helpt niet.”

Naast haar acteerwerk is Hanna Verboom oprichtster van Get It Done, een organisatie die via online crowdfunding geld inzamelt om kleinschalige hulpprojecten in het buitenland te financieren. Haar betrokkenheid daarbij is niet los te zien van haar opvoeding. Ze groeide op in Afrika, waar haar ouders ontwikkelingswerk deden. ,,Moet je voorstellen, ik was vijf maanden oud toen in Soedan de burgeroorlog uitbrak en de bommen vielen. Heel bizar. Daarna zijn we naar Kenia verhuisd, waar mijn ouders een groot districtsziekenhuis hebben opgezet.”

Daar leerde ze de zaken praktisch aanpakken. Haar project komt daaruit voort? ,,Ja, het zit volledig in mijn systeem. Niet zozeer helpen. Het woord hulp vind ik eigenlijk een heel vies woord omdat het een soort afhankelijkheid impliceert. En dat is het helemaal niet. Je moet proberen daar een balans in te brengen.”

Zij is het ‘bekende gezicht’ van Get It Done? ,,Het is typisch mijn baby. Zo voelt het. Maar ik weiger ambassadeur te zijn, ik geloof daar niet zo in. Ik hoop dat mensen die eraan geven zich persoonlijk betrokken voelen en omdat ze in actie willen komen. Niet omdat er een bekend gezicht aan verbonden is.”

 

Theatervoorstelling ‘De eetclub’. Bewerking: Léon van der Sanden. Regie: Eddy Habbema. Spel: Hanna Verboom, Nyncke Beekhuyzen, Frederik Brom, Tina de Bruin, Cystine Carreon, Pauline Greidanus, Loek Peters en Chris Tates. www.bostheaterproducties.nl

 

November, 2011

 

UA-37394075-1