Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Ilse DeLange: ‘Mijn droom eindigt niet’

In 1998 zou Ilse DeLange met een droomcontract op zak het helemaal gaan maken in de Verenigde Staten. Maar Amerika zag haar over het hoofd. Nederland niet.

 

Hier werd de zingende schoenenverkoopster uit Almelo op slag beroemd met haar in de VS opgenomen debuutalbum ‘World of hurt’.

In KRO’s Profiel ‘Van Almelo naar Amerika’ (2010) van Marc Lansu maakt de Nederlandse popdiva samen met haar vriend Bart (de drummer van haar band) opnieuw de oversteek. Eenmaal in Nashville, het mekka van de countrymuziek, bekruipt haar de spanning en de nervositeit die ze jaren geleden ook voelde. ,,Het is bijzonder om hier terug te zijn,” zegt ze. De droom om de VS (en daarna de rest van de wereld) te veroveren heeft zij nog steeds niet opgegeven. Daarbij koestert ze het romantische verlangen om in een busje door het uitgestrekte land te ‘cruisen’.

Tegelijk is de goedlachse en vrijwel altijd optimistisch gestemde zangeres, die van de Nederlandse country & westernbelofte uitgroeide tot een allround popzangeres met pit, nuchter genoeg om zich er niet wanhopig aan vast te klampen. ,,Daarvoor heb ik thuis al te veel prachtigs bereikt. Ik speel met wie en waar ik wil op de manier waarop ik het wil.”

In Nashville neemt ze ‘Next to me’ op met gedreven topmusici en -technici. In de studio hebben zij, gezien de olijke dansjes die ze tussen de bedrijven door maken, er plezier in om met haar te werken. ,,Ze is erg open. Ze is als een frisse wind,” prijst producer Lyle Workman haar. Maar innemende persoonlijkheid of niet, ze realiseert zich dat ze hier helemaal ‘vanaf nul’ moet beginnen. ,,Je moet het allerbeste uit jezelf halen, want achter je staat een rij ambitieuze mensen die het met alle liefde zo van je willen overnemen.”

Haar carrière vertoont enige overeenkomst met die van Anouk, die immers ook vergeefs Amerika aan haar voeten probeerde te krijgen. Beide popdiva’s genieten hier veel succes, maar willen meer. Dat blijkt ook uit de manier waarop DeLange in Nashville te werk gaat. Ze kiest niet voor de gemakkelijke weg. Ze zoekt diepgang met liedjes die voorzien zijn van een gevoelig, rafelig randje en bemoeit zich nadrukkelijk met de instrumentaties.

 

‘Het is me allemaal overkomen.’

 

De opnames in de studio en haar verblijf van afgelopen zomer in Nashville worden afgewisseld met archiefbeelden van de even bleue als onbevangen schoenenverkoopster in het begin van haar carrière. Met de familie in Twente onderhoudt ze contact via Skype. Roerend zijn de beelden van Ilse tijdens schooloptredens waarop ze Toon Hermans playbackt en van haar als twaalfjarige countryzangeres. ,,Het is me allemaal overkomen,” blikt ze in de documentaire terug. ,,Het begon al op school. Als werd gevraagd wie iets wilde zingen, ging meteen mijn hand omhoog.” In haar familie, waarin ‘het draait om fysieke arbeid’, is ze een buitenbeentje, maar daar heeft ze wel geleerd om er ‘de schouders onder te zetten’.

In Nashville ontmoet ze oude bekenden als singer-songwriter Rob Crosby, die ‘de beeldschone zangeres’ eind jaren negentig opmerkte en ‘helemáál ondersteboven’ van haar was toen ze haar mond opendeed. Hij stimuleerde haar ook om zelf nummers te schrijven.

Dat haar debuut-cd indertijd niet werd uitgebracht in de VS blijft voor hem een raadsel. ,,Iedereen hier geloofde erin,” zegt de Amerikaan. ,,Het was fout om de plaat niet uit te brengen.” Zelf denkt DeLange dat haar muziek toen nog ‘te progressief was voor country’: ,,Het was te country voor popradio, te pop voor countryradio.” En als het nu weer niet lukt? ,,Je droomt eindigt niet,” zegt ze nuchter, ,,je droomt gewoon verder.”

 

November, 2010

UA-37394075-1