Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Mark Rietman: ’Acteren is een moeilijk beroep om gezond bij te blijven’

Acteur en regisseur Mark Rietman, vooral bekend van de geprezen tv-serie ’Oud geld’ van Maria Goos, zat er enkele jaren geleden helemaal doorheen. Hij was uitgekeken op toneelspelen, hij had er geen aardigheid meer in. Maar ziet, hij liep collega Victor Löw tegen het lijf, en inmiddels is hij actiever dan ooit.

 

Vorig theaterseizoen (2001-2002) excelleerde hij in een hoofdrol in het toneelstuk ’De dans van de reiger’ van Hugo Claus in een regie van Victor Löw. Nu regisseert hij ’Requiem voor een zwaargewicht’ van Rod Serling, met Löw in de hoofdrol.

 

,,Het is een geweldig stuk’’, zegt hij. ,,Ik houd wel van die grote verhalen. Het is eigenlijk een simpel verhaal over een jongen, over de underdog die volwassen wordt. Een klassiek thema. De zoon ontdoet zich van de vader. In dit geval staat de manager van de bokser dan voor de vader. De sfeer is enigszins te vergelijken met die in een film als ’Moulin Rouge’. Vertaler Marcel Otten heeft de wat al te melodramatische scènes aangepast. Hij heeft er poëzie van de straat van gemaakt.’’

 

,,Het is een stuk over mensen die gevangen zitten in hun leven en dromen van een ander leven. Maar daar raken ze net niet aan. Het leven nekt je of niet. Dat is het gevecht in dit stuk. De een redt het, de ander niet. Dat herken ik wel. Als acteur zat ik drie jaar geleden min of meer in het slop. Ik dacht: is dit het nu? Ik had het even helemaal gezien. Het is ook een moeilijk beroep om gezond bij te blijven. Ik kijk dan ook met een mengeling van fascinatie en bewondering naar oudere acteurs en actrices, die na al die jaren toch weer enthousiast kunnen vertellen over het fantastische stuk en de prachtige rol die ze nu weer gaan doen. Het zal wel met een zekere beroepsdeformatie te maken hebben.’’

 

SUCCES EN ‘OUD GELD’

 

Genoot hij dan niet van het succes van ’Oud geld’, dat van hem een (betrekkelijk) bekende Nederlander maakte? Rietman, laconiek:

 

,,Daar moet je je heus niet teveel bij voorstellen. Met die bekendheid valt het reuze mee. De soapsterren, díe zijn pas bekend, die kunnen niet over straat. Al is de tijd van de grote roem nu wel een beetje voorbij. Die kon bestaan in een tijd dat Nederland nog maar over één of twee tv-zenders beschikte, en iedereen naar hetzelfde programma keek.’’

 

Rietman lijkt als acteur én regisseur nu zijn draai te hebben gevonden, vooral sinds hij Victor Löw tegen het lijf liep. ,,We kenden elkaar wel, maar hadden nog nooit met elkaar samengewerkt. Het klikte meteen tussen ons. We gaan ook zeker meer samenwerken.’’ De samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties, die ’Requiem voor een zwaargewicht’ produceert, bevalt hem vooralsnog goed. ,,Ik houd wel van de aanpak van Van den Ende, met zijn voorkeur voor klassiek theater dat geschikt is voor een breed publiek. Natuurlijk zullen we nooit die grote aantallen bezoekers trekken die de grote musicals nu binnenhalen. Als we maar eentiende daarvan kunnen bereiken, zou dat al heel mooi zijn.’’

 

September, 2002

 

UA-37394075-1