Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

‘Powervrouwen’: ‘Vrouwen kunnen alles aan’

 Sterke en zelfbewuste vrouwen. Vrouwen met pit. Powervrouwen dus. Dat zijn Lieneke le Roux, Cystine Carreon, Peggy Vrijens, Mylène d’Anjou, Jip Smit en Corien van der Zwaag, die in de voorstelling ‘Powervrouwen’ in sketches, liedjes en dans de strijd aangaan met ‘vrouwendingen’.

 

De voorstelling ‘Powervrouwen’, waarmee de zes actrices de komende maanden langs de theaters trekken, is een eigentijdse revue over de vrouw van nu. De term revue verdient wel enige toelichting, heeft Mylène d’Anjou gemerkt. ,,Als ik tegen mensen in mijn omgeving zeg dat ‘Powervrouwen’ een revue van nu is, moet ik gek genoeg eerst dat begrip gaan uitleggen. Vroeger was dat niet nodig. Wist iedereen meteen wat je ermee bedoelde.’’

 

EEN EIGENTIJDSE REVUE OVER DE VROUW VAN NU

 

En die eigentijdse revue, vervolgt ze, belooft een ,,absurde avond met sketches, liedjes en dansjes. In de sketches zitten heel herkenbare dingen, vrouwendingen. In z’n vorm is het een soort collagevoorstelling, waarin veel te lachen valt en ja, waarbij best ook wel een traantje van ontroering weg te pinken valt.’’

 

 

Powervrouwen’ gaat, zegt Corien van der Zwaag, ,,over ons, vrouwen, over waar wij goed in zijn. Het wordt allemaal vanuit het perspectief van de vrouw belicht, waar zij mee worstelt, waar zij mee zit of waar zij mee bezig is. In alle sketches zit wel iets herkenbaars. Je ziet ook niet allemaal perfect gelukte vrouwen die alles kunnen. We laten zien dat er heel veel verschillende soorten vrouwen zijn die in verschillende verhouding tot elkaar staan. Het zijn wel powervrouwen, die ieder op hun manier bezig zijn om hun leven op de rails te krijgen en die ergens wel of niet voor kiezen.’’

 

EEN VROUW MOET ALTIJD DOORGAAN, DWARS DOOR ALLES HEEN’

 

Lieneke le Roux: ,,In sommige scènes wordt er ook gewoon verloren. Er zijn vrouwen van wie je denkt, nou nou, jij zou wel een schop onder je kont kunnen gebruiken.’’ Mylène: ,,In dat woord powervrouw zit ook besloten dat je als vrouw altijd maar door moet gaan. Dwars door alles heen.’’

Peggy Vrijens: ,,Ik denk dat in de meeste vrouwen wel een soort powervrouw zit. Er zit een soort oerkracht in ons. Dat komt telkens naar boven, dat is waar je op drijft. Ik heb zelf ook altijd het idee dat vrouwen verder of dieper kunnen gaan dan mannen. Dat is wat de natuur meegeeft als je bedenkt dat vrouwen baren. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ik kan me voorstellen dat er dan een soort oerkracht in je vrijkomt. Dat is tenminste wat ik om me heen hoor. En alleen vrouwen kunnen dat, het is door de natuur gegeven. Onderling hebben we het daar wel eens over. Stel dat mannen dat zouden moeten doen, ze zouden meteen beginnen te roepen, o nee, ik ga dood!’’

 

Lieneke: ,,Mannen focussen zich op één vlak. Vrouwen kunnen het op een heleboel gebieden. Die houden heel veel ballen op heel veel gebieden in de lucht. Een van de krachten van vrouwen is ook dat ze emotioneler durven zijn, meer durven verliezen en kwetsbaarder durven zijn dan mannen, en zich daar minder over schamen.’’

 

EEN MUZIKAAL TALENT

 

De zes actrices spelen niet alleen, ze dansen, ze zingen en ze bespelen zelf instrumenten. Vreemd is dat niet, want er zit bij alle zes veel muzikaal talent. Zo beschikt Mylène d’Anjou over de ideale Broadway-strot, speelt Cystine Carreon prachtig viool en schrijft Corine van der Zwaag liedteksten. De laatste heeft op verzoek van Bruun Kuijt vertalingen van enkele liedjes gemaakt. ,,Ik heb bij twee buitenlandse liedjes een Nederlandse tekst geschreven. Ik maak wel vaker liedteksten. Ik ben daar op school al mee begonnen. Nu schrijf ik in opdracht.’’

 

Powervrouwen’ geeft Cystine de gelegenheid om haar oude liefde, de viool, op het toneel te presenteren. Een heel andere kant van ‘het musicalmeisje’, dat vooral bekend is als Tippi Wan uit ‘Gooische Vrouwen’:

 

,,Sommige dingen blijven aan je kleven. Maar het heeft me veel gebracht hoor. Goed beschouwd ben ik meer muzikant dan actrice. Ik wilde deze voorstelling heel graag doen omdat ik met Bruun Kuijt wilde werken, dat in de eerste plaats, en omdat we zelf instrumenten bespelen. De viool is mijn lievelingsinstrument, altijd geweest. Op het conservatorium was mijn hoofdvak viool, maar toen ik afstudeerde, ben ik gelijk geswitcht naar musical, voornamelijk zingen en acteren. Het fijne aan deze voorstelling is dat ik nu alle drie de disciplines kan verenigen.’’

 

Toch zit er ook een man op het toneel, muzikant Wim Veenhof. ,,Zonder die man zijn we nergens,’’ zegt Lieneke niet zonder ironie, en onder bijval en gelach van de anderen. ,,Wim is net als wij een multitasker. Hij heeft ook een vrouwelijke kant.’’

 

WE WILLEN VROUWEN EEN HART ONDER DE RIEM STEKEN’

 

Powervrouwen’ is een voorstelling door vrouwen, maar beslist niet alleen voor vrouwen. Ook mannen zullen zich niet vervelen, verzekeren de actrices. Mylène: ,,We maken een aantal dingen belachelijk, we steken ook de draak met vrouwen. En zoals gezegd valt er veel te lachen. Ja, ook een man zal er een leuke avond aan beleven. Het is bovendien herkenbaar en we vallen de mannen niet aan.’’

 

Jip: ,,We willen vrouwen ook een hart onder de riem steken. Vrouwen zorgen er toch altijd weer voor dat alles goed loopt en met deze voorstelling willen we ze dat gevoel ook meegeven. Dat ze alles aan kunnen. We willen dat ze na afloop met dat in hun achterhoofd en met een goed gevoel naar buiten lopen.’’

 

Bos Theaterproducties presenteert: ‘Powervrouwen’. Tekstbijdragen: Margôt Ros (Toren C), Paul Groot (Koefnoen), Wiske Sterringa (‘Zadelpijn’), Bodil de la Parra (‘Onder vrouwen’) en Heleen Verburg (‘Hoe overleef ik mijn eerste zoen?’). Regie: Bruun Kuijt. Spel, zang, dans: Lieneke le Roux, Mylène d’Anjou, Cystine Carreon, Peggy Vrijens, Jip Smit en Corien van der Zwaag. Decor & kostuums: Arno Bremers. Choreografie: Daan Wijnands. Muzikaal leider: Wim Veenhof. Lichtontwerp: Coen van der Hoeven. www.bostheaterproducties.nl

 

De zes powervrouwen zijn:

 

Mylène d’Anjou (47). Woont samen met Marc, moeder van Marie (6) en stiefmoeder van Robin (18) en Daniëlle (15). Bekend van: tv-serie ‘Komt een man bij de dokter’ en musicals ‘Mamma Mia!’ en ‘Ciske de Rat’ en recentelijk haar cabaretvoorstelling ‘Hufterproof’, onder meer een openhartig en intiem relaas over haar borstkanker.

Cystine Carreon (40). Getrouwd met Raymund, moeder van Kyana (9) en Cian (1,5). Bekend van musicals ‘Miss Saigon’ en ‘Grease’ en de tv-serie ‘Gooische Vrouwen’.

Lieneke le Roux (58). Getrouwd met Mike, moeder van Uma (18) en Mendel (16). Bekend van series als ‘All Stars’, ‘De Hoofdprijs’ en ‘Ik ook van jou’, van theatervoorstellingen ‘Zadelpijn’, ‘Pippy Langkous’ (Musical Award 2005) en ‘Calendar girls’ en de film ‘Broos’ (Gouden Kalf, 1997).

Jip Smit (23). Relatie: vriend. Bekend van de NTR-serie ‘De Gouden Eeuw’, ‘Spuiten & slikken’, ‘Het Klokhuis’ en de musical ‘Hij gelooft in mij’.

Peggy Vrijens (36). Relatie: single. Bekend van series als ‘Rozengeur & Wodka Lime’, ‘Costa!’, ’Voetbalvrouwen’ en ‘Julia’s tango’. Speelde in de films als ‘Het huis Anubis en ‘De Leeuwenkuil’ en spreekt veel tekenfilms in.

Corien van der Zwaag (22). Relatie: vriend. Opgeleid aan de Frank Sanders Akademie voor Musicaltheater. Ze speelde kleine rollen in films en in musicals en heeft daarnaast haar eigen bureau voor het schrijven en vertalen van (lied)teksten.

 

Oktober, 2013

UA-37394075-1