Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Van verrukking naar beproeving

In de filmindustrie is een trailer bedoeld om de aandacht te vestigen op een nieuwe film. Hij wordt doorgaans voor de hoofdfilm gemonteerd. Als opwarmertje, als voorproefje, als lekkermakertje. Soms zet hij je op het verkeerde been. Soms levert hij verrassingen op. Soms krijg je een totaal andere film dan de trailer belooft, alsof de makers achter de montagetafel dronken of wanhopig waren of er met opzet of uit balorigheid een potje van hebben gemaakt.

Neem ‘The broken circle breakdown’ van de Vlaming Felix van Groeningen, die de harten eerder stal met ‘De helaasheid der dingen’, de laatste over een stel lamlendige en aanstekelijke Vlaamse onkels, naar het gelijknamige boek van de Vlaamse meesterverteller Dmitri Verhulst. De trailer van de film belooft eenzelfde soort Vlaamse volkshumor, maar dan verpakt in een verzengende passie op de tonen van opzwepende bluegrass. Daar ziet het er aanvankelijk ook naar uit, totdat ongemerkt de toon van de film verandert. Als het stel een kind krijgt wordt de wervelende liefde tussen de banjospeler en nuchtere vrijbuiter Didier (Johan Heldenbergh) en de frĂȘle, spiritueel ingestelde tattooshophoudster Elise (Veerle Baetens) zwaar op de proef gesteld. De geliefden worden verscheurd door de ongeneeslijke ziekte van hun kind, waardoor een paradijselijk geluk verandert in een helse beproeving. Als de val eenmaal is ingezet is er geen weg meer terug. Als in ‘De val van Icarus’ van Breughel. Het einde staat vast. In de tussentijd is er nog van alles mogelijk.

 

December, 2012

 

UA-37394075-1