Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Victor Löw: ‘Wij verleiden u tot slechtheid’

Het toneel ontdekt de financiële wereld en vooral het falen ervan. Na ‘De prooi’ over gevallen topbankiers is er ‘De verleiders’ over de vastgoedfraude, met onder anderen Victor Löw en Pierre Bokma. ,,Wij proberen het publiek te verleiden tot een zekere slechtheid”, zegt Löw. ,,Want zijn we zelf zoveel beter dan die mannen die we veroordelen?”

 

Victor Löw stond in de afgelopen theaterseizoenen in enkele spraakmakende voorstellingen. Eerst in de bewerking van Mulisch’ roman ‘De aanslag’, waarin hij de hoofdrol speelde. Daarna stond hij met Linda van Dyck in ‘Wie is er bang voor Virginia Woolf’, het huwelijksdrama der huwelijksdrama’s, waarin hij George speelde. ,,Ja, geweldig. Dat was wel een kroon op het werk!”

‘De verleiders’ is totaal iets anders. ,,In deze voorstelling speel ik geen vastomschreven personage, maar zijn we met zijn allen bezig om na te denken hoe de BV Nederland werkt. En hoe die zich verhoudt tot de hardwerkende burger. In die zin is het totaal iets anders dan wat ik ooit gedaan heb.”

Vorig seizoen kreeg de theaterbezoeker al een andere uitwas van het kapitalisme te zien. ‘De prooi’ bij Het Nationale Toneel gaf een inkijkje in de wereld van zelfzuchtige en arrogante, gevallen topmanagers, hun haantjesgedrag, netwerk en hebzucht. Bos Theaterproducties presenteert nu ‘De verleiders’ over de vastgoedfraude. Acteur en cabaretier George van Houts bewerkte daartoe het boek ‘De vastgoedfraude, miljoenenzwendel aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven’ van de journalisten Vasco van der Boon en Gerben van der Marel, over het grootste fraudeonderzoek in Nederland ooit. Van Houts maakte er een theaterstuk van, met de beter bekkende titel ‘De verleiders’, met als ondertitel ‘De casanova’s van de vastgoedfraude’.

Löw en de zijnen spelen in dat stuk duivels-charmante zakenmannen in het vastgoedfraudeproces. Mannen die vette deals sluiten, in de boeien worden geslagen, in een hel van rechtbankprocedures terechtkomen en worden veroordeeld. Maar het zou te gemakkelijk zijn om ze louter als slechteriken neer te zetten, meent Löw, want is de gewone burger zelf wel zo brandschoon als het om zijn eigen huishoudboekje gaat? ,,Wij verleiden u als toeschouwer de wereld van de fraude in en maken van u bijna net zo iemand als degenen die wij spelen. Is het immers ook niet léuk om zo iemand te zijn? Wat zou ik doen? Als ik de kans kreeg om een grote zak geld op een heel gemakkelijke manier te verdienen, weet ik dan honderd procent zeker dat ik die kans zou laten liggen? In de voorstelling word je verleid als het ware. Ha ja, wij proberen je te verleiden tot een bepaalde slechtheid.”

‘De verleiders’ stelt ook ons handelssysteem aan de kaak. ,,We vragen ons af welke waarde geld nu eigenlijk heeft.” Die vraag loopt als een rode draad door de voorstelling, zonder geheven vingertje of moralistische boodschap. ,,Er wordt op associatief niveau van alles naar boven gehaald. De hebzucht is de kern van het probleem. Maar als je alleen die mannen gaat beoordelen en veroordelen dan sluit je jezelf uit. Dan zeg je: het systeem is de schuldige. En dat het uit de hand loopt heeft te maken met al die mannen boven je. Maar zijn we niet allemaal onderdeel van datzelfde systeem? Zitten we niet allemaal opgesloten in de wereld van hebzucht?”

Het is geen zware voorstelling, bezweert Löw. Het is een komedie, een cabareteske toneelvoorstelling, die ongemakkelijke vragen niet uit de weg gaat. En niet eerder was hij als acteur zo nauw betrokken bij de totstandkoming van een voorstelling. ,,Dat is juist het aardige aan dit proces, dat je niet alleen bezig bent om je rol eigen te maken. Scènes worden regelmatig herschreven, dialogen komen voort uit de discussies die wij, de acteurs en regisseur voeren. Er kan nog van alles veranderen. Dat zie je wel vaker bij cabaretiers, wat Van Houts en De Ket zijn. Het is al met al een erg creatief proces. Het is ook best pittig, maar ik kan je verzekeren dat het ongelooflijk licht en geestig wordt gebracht.”

Is het een echt mannenstuk geworden? ,,Het is een jongensvoorstelling, vind ik. We spelen jongens. Allemaal vijftigers, maar toch, jongens. Het is leuk om rechtbankje te spelen of een man met macht. Ja, ik vind het echt een jongensavond waarin we ons uiterste doen om iedereen te verleiden en in te pakken.”

 

Voorstelling: ‘De verleiders: de casanova’s van de vastgoedfraude’ door Bos Theaterproducties. Naar ‘De vastgoedfraude’ van Vasco van der Boon en Gerben van der Marel. Regie: Aat Ceelen. Bewerking: George van Houts. Spel: Victor Löw, Pierre Bokma, Leopold Witte, George van Houts en Tom de Ket. Tournee t/m 31 januari 2013. www.bostheaterproducties.nl

 

September, 2012

UA-37394075-1