Nico de Boer Teksten

Nico de Boer Teksten

Beweeg over de plank met de pijltjes op het toetsenbord, of zoek direct op een titel of auteur:

Vogue en haar kille modekoningin

Filmmaker R.J Cutler volgt in ‘The september issue’ het maken van het septembernummer van de Amerikaanse Vogue, het belangrijkste modetijdschrift ter wereld. Met als spil een machtige ijskoningin.

Hoofdredactrice Anna Wintour maakt bij Vogue even soeverein als autoritair de dienst uit. Zij wordt al jaren beschouwd als de invloedrijkste vrouw in de mode-industrie. In de film noemt een medewerker Vogue een kerk en Wintour de paus ervan, die goed is voor zo’n dertien miljoen volgelingen in de Verenigde Staten. Modebijbel is in dit verband een nog passender omschrijving voor een blad waarin Wintour en haar discipelen de nieuwe trends voorschrijven.

Rode draad in ‘The september issue’ is de totstandkoming van het septembernummer. De belangen zijn groot. September is de start van het nieuwe modeseizoen en niet alleen lezers, ook adverteerders verwachten een hoog niveau van het ruim 900 pagina’s tellende nummer. Ontwerpers, fotografen en modellen lopen in en uit. Ze willen in een goed blaadje staan bij de strenge Wintour, die met een blik van goed- of afkeuring een carrière kan maken of breken.

In aanwezigheid van de ijskoningin lijken de anderen te bevriezen. Een medewerker haalt met een grote glimlach verontschuldigend zijn schouders op: ,,Ze is inderdaad niet warm of vriendelijk. Maar dat weten we. Ze is zakelijk en doet gewoon haar werk.” Waar ze ook verschijnt, op modeshows en in modehuizen in New York, Londen, Rome of Parijs, overal wordt ze als een ster onthaald. ,,Anna is de machtigste vrouw van de Verenigde Staten,” zegt een bewonderaarster.

Als de ‘ice woman’ wordt gevraagd wat ze van haar bijnaam vindt, merkt ze zonder blikken of blozen op dat het inderdaad nogal koud was de afgelopen dagen. Of het nu een pose is of onzekerheid die ze achter een pantser van ijzige onverstoorbaarheid verbergt, alleen in het bijzijn van haar dochter laat Wintour even haar masker zakken. Zie je de harde gelaatstrekken verzachten, óók als de dochter zegt dat ze het wereldje van haar moeder maar maf en vluchtig vindt.

‘The september issue’ legt daarnaast feilloos de mechanismen van de macht bloot en laat zien hoe er gemarchandeerd wordt met talent. Je ziet de schrik op de gezichten van de medewerkers als Wintour een besluit neemt dat het kostbare werk van dagen weer op losse schroeven zet. Het spannendst is de controverse tussen de twee beeldbepalende figuren van Vogue: Wintour en de kleurrijke styliste Grace Coddington, die na een auto-ongeluk moest stoppen als model en nu al bijna een kwart eeuw met veel flair het creatieve brein van het blad is.

Je voelt de snijdende spanning tussen die twee. Ze waarderen elkaar op rationele gronden, maar op de werkvloer en tijdens hun reizen zitten ze stug naast elkaar te zwijgen. De camera houdt meer van de gracieuze, perfect geklede Wintour met haar kaarsrecht geknipte boblijn dan van de enigszins sjofele Coddington met haar wilde rode haren. Maar de cameraman houdt intuïtief afstand als hij Anna filmt en zorgt voor warmte en beweging zodra hij Grace voor de lens heeft.

 

September, 2010

 

UA-37394075-1